BANKAYA PARA YATIRARAK TÜRK VATANDAŞLIĞININ KAZANILMASI

Millî güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmamak şartıyla Cumhurbaşkanı kararı ile en az 500.000 Amerikan Doları ya da bu miktara karşılık gelecek döviz veya Türk Lirasını üç yıl tutmak şartıyla Türkiye’de faaliyet gösteren bankalara yatıran yabancılar Türk vatandaşlığına başvuru hakkına sahiptir (Türk Vatandaşlığı Kanunu madde 12/1-b, Yabancılar ve Uluslararası Korum Kanunu madde 31/1-j, Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik madde 20/2-ç).

1- Kimler bankaya para yatırarak Türk vatandaşlığı başvurusu yapabilir?

Yasalarda belirtilen şartları sağlamak kaydıyla bankaya 500.000 USD ya da karşılık mevduatı yatıran yabancı, eşi, ergin olmayan çocukları ile 18 yaşından büyük olsa dahi bağımlı olan (engelli) çocukları başvuru yapabileceklerdir.

Bazı ülke vatandaşlarının Türkiye’de taşınmaz alması yasal olarak mümkün olmadığından Gayrimenkul satın alımı yoluyla Türk vatandaşlığı başvurusu yapmaları mümkün değilken bankaya para yatırmak suretiyle Türk vatandaşlığının kazanılmasında ülke bazında bir sınırlama bulunmamaktadır.

2- Bankaya para yatırarak Türk vatandaşlığının kazanılması süreci nasıldır?

  • Yabancı kişi adına Türkiye’de faaliyet gösteren bir bankada mevduat hesabı açılacak ve 500.000 USD ya da 500.000 USD karşılığı döviz veya Türk Lirası bu hesaba yatırılacaktır. Ardından yabancı 500.000 USD ya da karşılığı mevduatı 3 yıl boyunca bankada tutacağına ilişkin taahhütname, bloke talimatı, muvafakatname gibi evrakları bankada imzalayacaktır.
  • Bankada hesap açıldıktan ve para yatırıldıktan sonra BDDK’dan kanun ve yönetmeliklerde belirtilen şartların taşındığına ilişkin tespit istenecektir. Buna ilişkin tespit istemini banka yapabileceği gibi şahıs ya da özel yetkili temsilcisi de yapabilecektir.
  • BDDK mevzuatta belirtilen şartları taşıyan başvuruya ilişkin yaptığı tespiti ve uygunluk raporunu Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ve Göç idaresi Genel Müdürlüğüne yazı ile bildirecek ve eğer banka tespit istemişse yabancı kişiye bilgi verilmesi için söz konusu yazı örneğini bankaya da gönderecektir.
  • BDDK’dan uygunluk yazısı alındıktan sonra Göç İdaresine kısa dönem ikamet izni başvurusu yapılacaktır. İkamet izni başvurusu alınan şahsa idare tarafından “İkamet İzni Müracaat Belgesi” verilir. Bu belge başvuru tarihinden itibaren 90 gün boyunca Türkiye’de yasal kalış hakkı sağlar. Bu başvuru yapılıp kısa dönem ikamet izni alındıktan sonra da Nüfus ve Vatandaşlık İşleri’ne vatandaşlık başvurusu yapılacaktır.

3- Bankaya para yatırarak Türk vatandaşlığına başvuru süreci vekil ile yürütülebilir mi?

Türk vatandaşlığına başvuru süreçlerinin özel yetkili avukat vekil tarafından da yürütülmesi mümkündür. Bununla birlikte mevzuat gereği kurumlar yüz yüze mülakat talep edebilirler, yine başvuru sırasında yabancının hazır bulunmasını şart koşabilirler, bu durumda şahsın hazır olması, mülakata katılması zorunludur.

4- Bankaya para yatırarak yaptığım Türk vatandaşlığı başvurusu reddedilebilir mi?

Mevzuatta belirtilen somut şartlar yerine getirilse dahi başvuru sahibi yabancı şahıs hakkında özellikle milli güvenlik ve kamu düzeni açısından tehlikeli görülmesi halinde başvuru reddedilebilecektir. Somut şartların yerine getirilmesi yalnızca Türk vatandaşlığına başvuru hakkı sağlar, kesin olarak vatandaşlığı kazanma hakkı sağlamaz.

5-Bankaya yatırdığım parayı çekebilir miyim?

Bankaya yatırılan paraya koyulan bloke ihtiyari olduğundan paranın çekilmesi mümkündür. Bununla birlikte 3 yıllık süre dolmadan 500.000 USD ya da karşılığı miktarın bankadan çekilmesi ya da bankadaki mevduatın belirtilen miktarın altına düşmesi halinde banka bu hususu BDDK’ya bildirecek ve BDDK’da ilgili kurumlara bildirecektir. Bu durumda başvuru süreci devam ediyorsa başvuru reddedilecek, başvuru süreci bitmiş ve Türk vatandaşlığı kazanılmışsa vatandaşlık iptal edilecektir.

6-Kısa dönem ikamet izni başvurusu için gerekli belgeler nelerdir?

  • İkamet izni başvuru formu,
  • Pasaport veya yerine geçen belgenin aslı ve fotokopisi (kimlik bilgileri ve fotoğrafın bulunduğu sayfa ile işlem gören sayfalar),
  • Dört (4) adet fotoğraf (Son 6 ay içinde çekilmiş, fonu beyaz ve biyometrik olmalıdır. Aile fotoğrafı, özçekim, tanınmanızı zorlaştıran, güncel olmayan veya siyah-beyaz fotoğraflar kabul edilmemektedir.),
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • İstenilmesi hâlinde, vatandaşı olduğu veya yasal olarak ikamet ettiği ülkenin yetkili makamları tarafından düzenlenmiş adli sicil kaydı,
  • İlgili harç ve masrafların yatırıldığına ilişkin makbuz/dekont.

• Çocuklar için, pasaport veya yerine geçen belge ya da ulusal kimlik kartlarından anne ve baba tespit edilemiyorsa, doğum belgesi gereklidir. Boşanma halinde başvurucu yabancıdan çocuğun onaylı velayet belgesi istenir. Bu belgeler Türk makamlarından alınmışsa e-imzalı/imzalı ve kaşeli/mühürlü olmalı, yurt dışından temin edilmişse Apostille şerhli ve Türkçe tercümesinin noter onaylı olması gerekmektedir.

• Başvurucu yabancı evli ise evlilik cüzdanı veya evli olunduğunu kanıtlayan belgenin (bilgileri içeren sayfaların, genelde ilk 3 sayfa) onaylı fotokopisi gereklidir. Türk makamlarından alınmışsa e-imzalı/imzalı ve mühürlü/kaşeli olmalı, yurt dışından temin edilmesi halinde noter onaylı Türkçe tercümesi ve Apostille şerhi gerekmektedir. Apostille anlaşmasına taraf olmayan ülke vatandaşı olunması halinde söz konusu belgenin ilgili ülke makamları tarafından onaylanması (konsolosluk onayı ve Dışişleri Bakanlığı veya bu konuda yetkilendirilmiş Türk Makamları) gerekmektedir.

7-Türk vatandaşlığı başvurusu için gerekli belgeler nelerdir?

  • Başvuru Formu,
  • Hangi devlet vatandaşı olduğunu gösteren pasaport veya benzeri belgenin noter tasdikli Türkçe tercümesi,
  • Ana veya babanın velayetinde bulunan ve kendisi ile birlikte Türk vatandaşlığını kazanması istenen çocuk var ise, yurtiçinde noterde ya da yetkili memur huzurunda, yurtdışında ise dış temsilcilik veya ülkesi yetkili makamlarınca düzenlenmiş diğer ebeveynin muvafakatini gösteren belge veya usulüne göre onaylanmış Türkçe tercümesi,
  • Medenî hal belgesi ve evli ise evlenme belgesi, boşanmış ise boşanma belgesi, dul ise eşine ait ölüm belgesi ve onaylı Türkçe tercümesi,
  • Kişinin kimlik bilgilerini gösteren doğum belgesi veya nüfus kayıt örneği gibi belge ve evli ise eş ve çocuklarının aile bağını kanıtlayan nüfus kayıt örneği veya benzeri belge ve onaylı Türkçe tercümesi,
  • Kişinin doğum tarihinin ay ve günü bulunmuyorsa, doğum tarihinin tamamlanması için ülkesinin yetkili makamlarından alınmış belge, belgenin temin edilememesi halinde ise 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 39 uncu maddesi gereğince işlem yapılmasını kabul ettiğine dair imzalı beyanı,
  • Hizmet bedelinin Maliye veznesine yatırıldığını gösteren makbuz,
  • 2 Adet 50x60 mm boyutunda beyaz fonda, desensiz ICAO tarafından belirlenen ve makinede okunabilen biyometrik fotoğraf

Vatandaşlık sürecinin uzmanlık gerektirmesi ve risk içermesi sebebiyle işlemlerin avukata vekalet vermek suretiyle yürütülmesi tavsiye olunur.